Kabouterhuis: opa en zijn stoel

Als je een kabouterhuisje wilt gaan haken, begin je met de bewoners. Christel Krukkert begint haar boek met de hele familie.
Ik begon met opa, want als het eerste woord wat je kleinkinderen zeggen 'opa' is, moet dit wel een heel belangrijke persoon zijn. 
Een kabouter moet een baard hebben. Al weet ik sinds het boek: De Kabouter van Rien Poortvliet, dat jonge kabouters nog geen baard hebben.
Christel kiest ervoor om vader een witte baard te geven en opa de grijze. Dat ga ik niet doen. Ten slotte worden je haren eerst grijs en als je geluk hebt, daarna mooi wit.
Wat ook zo gek is, hoeveel katoen je ook koopt, je hebt nooit genoeg van dezelfde kleur in huis van wat er in het boekje gebruikt wordt. 
Ook het garen voor de baard, wat ik heb gebruikt, neemt meer volume in. Bij een volgende 'opa' en bij papa kabouter, zal ik van het patroon afwijken. 
Waar ik ook een beetje van schrok, is hoe groot opa werd. Hij is 15cm hoog, zonder zijn muts.
Het gaat een gigantisch project worden, deze kabouter familie.
En ik maak eigenlijk heel graag mini's.😀

Mijn tweede project is een stoel voor opa, want ik wil heel graag de meubeltjes haken. Misschien heeft Barbie er ook nog wat aan.

De stoel heb ik gemaakt van 2 bolletjes menggaren. Ik had natuurlijk geen mosgroen genoeg. Veel groen is al op gehaakt in cactussen en andere planten. Ik was al begonnen met 1 bolletje in een andere kleur, maar merkte al gauw, dat er in dit project heel veel garen gaat zitten.
Ik had ook geen karton in huis, maar nog wel een pakje knutselfoam, ooit gekocht bij zeeman. Het foam is denk ik wel minder stevig, dan karton. Gelukkig blijft de stoel wel staan. 
Mijn stoel is ook best groot geworden.
Ik vond het leuker om het zitkussen in een andere kleur te haken. Ik heb het denk wat te stevig opgevuld, want opa zit wel wat te wiebelen.


Reacties

Populaire posts