Sanseveria

Een plant haken is een echte uitdaging. De sanseveria of vrouwentong stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.
Ik had ze op Pinterest al gezien, maar wilde mijn eigen versie maken. 
Ik heb gekozen voor stokjes. De rand heb ik omgehaakt met een lichtere kleur. Daarin heb ik gelijk een ijzerdraadje meegehaakt.   
Vooral grotere planten moeten verstevigd worden met ijzerdraad en katoen versteviger. Stijfsel bestaat niet meer, maar op internet las ik, dat verdunde houtlijm ook kon. 
Houtlijm had ik niet in huis, maar wel een potje witte lijm van de action. Ik heb deze lijm verdund en met een kwastje op de bladeren gesmeerd. Dit moest ik 2x herhalen, maar toen waren ze stevig genoeg om rechtop te staan.
Vergeet niet om de draadjes af te hechten voor je met de lijm gaat smeren, want anders zitten ze in de weg bij het afwerken. Ijzerdraad heb ik wel laten zitten. 
In een sierpot heb ik oase gedaan. Dit hoeft de pot niet helemaal op te vullen, maar moet wel goed klemmen.
In het midden een gat uitgestoken. 
De 7 bladeren bij elkaar gedaan en aan de onderkant samen gebonden met een elastiekje.
Daarna in het oase gestoken tot het elastiekje niet meer te zien is.
Met zand de gaten gevuld, die overbleven naast het oase. Dit zorgt gelijk voor wat gewicht in de pot. Nog wat sierstenen erop en mijn sanseveria is klaar.

Mijn Patroon blad:
1. 7 lossen. Op tweede losse beginnen met stokjes haken. 5 stokjes.
2-4. 2 lossen om te keren, (5 stokjes)
5. 2 lossen om te keren, 2 stokjes in de eerste steek, 3 stokjes, 2 stokjes in de laatste steek. (7 stokjes)
6-26. 7 stokjes.

Nu minderen: 
27. 2 lossen, eerste steek overslaan, 3 stokjes, laatste 2 stokjes samenhaken. (5 stokjes)
28. 2 lossen, eerste steek overslaan. 1 stokjes. 2 samenhaken.
29. 2 lossen, eerste stokje overslaan, 2 stokjes samen haken. Draad afhechten.

Omhaken aan de onderkant beginnen en ijzerdraad meehaken. In elke 2 toeren 3 vasten haken. Eveneens 3 vasten op de punt. De draden afhechten. Het ijzerdraad laten uitsteken.

Haak 5 lange bladeren en 2 wat kortere bladeren.

Sanseveria patronen op internet.
Deze sanseveria's hebben dubbele bladeren.



Reacties

Populaire posts