haarelastiekje met roos

Roosje voor in mijn 'staart.
Mijn haar is in de coronatijd nogal lang gegroeid voor mijn doen. Ik heb helaas heel dun haar, dus meestal draag ik het kort. Maar nu het al zo lang is en ik het in een staartje kan doen, wil ik het niet laten knippen. Dus maak ik nu elastiekjes met versiering.

Het is een standaardpatroon van de Engelse roos
Ik begin met 39 lossen. Wil je een grotere roos, met een even aantal meerderen.
Anders als op het schema, gebruik ik 2 keer lossen
1. In de derde losse, ☆1 stokjes, 2 lossen, 1 stokjes, 1 opzetlosse overslaan herhalen vanaf ☆.
Eindig de eerste toer met een stokje op de laatste steek.
2. Halve v tot aan het eerste boogje. 2 lossen, 1 stokje, 2 lossen, 2 stokjes. 
☆in het volgende boogje, 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes herhalen vanaf ☆
3. Halve vasten tot in het eerste boogje. 2 losse, 9 stokjes haken in het boogje. 
☆in het volgende boogje 10 stokjes haken, herhalen vanaf ☆ laat een lange draad aan het eind over voor het in elkaar naaien van de roos. 
Hecht de draad af tot aan de eerste steek.
Rol het roosje op.

Steek de draad door de onderkant heen van de ene naar de andere kant en verspring steeds een steek totdat de roos vast zit.
Haak voor de onderkant evt met groen als je er ook blaadjes aan wil maken een cirkel.

Patroon cirkel.
Haak in het rond
1. Mr 6 vasten
2. 2 vasten in elke vaste (12v)
3. 1v, 2v in de volgende steek ,6x (18v)
4. 2v, 2v in de volgende steek, 6x (24v)

Mocht de cirkel niet groot genoeg zijn, haak je nog een toer.

Kijk in het patroon van de zonnebloem, hoe je het elastiekje ertussen haakt.0

Patroon blaadje.
1) 9 lossen, 
2) 1 v, 2v In de volgende losse, half stokje, 3 stokje, half stokje9, 1v 1l 1v in de volgende steek, aan de andere kant verder haken,
Half stokje, 4 stokjes, half stokje, vaste.
Omkeren. 1 losse.
3) vasten  In de achterste lussen haken. Op de punt 1v, 2 losse, 1v.
Eindig de vasten toer met een half stokje in de eerste steek.
haak 3 blaadjes en naai die vast aan de cirkel.

Een langer blaadje haakje door meer lossen te haken en het aantal stokjes met net zoveel te vergroten. 

Veel plezier met dit patroon.





Reacties

Populaire posts